tisdag 19 februari 2013

Crypto Wars

Fredagen den 15 februari var det premiär för spelet "Crypto Wars" på IT-Gymnasiet i Örebro. Spelet är en utveckling och sammanslagning av ett antal uppgifter som vi använt tidigare på skolan under temat Kryptering men nu hade vi alltså satt ihop det till något som man kanske kan kalla ARG (Alternate Reality Game) eller verklighetsspel

Spelet inleds med att eleverna delas in i grupper om 4-5 personer och tilldelas en plats på skolan. Instruktionerna är knappa. Det enda de får veta är att de ska leta efter något som inte brukar finnas där. Svaret är en QR-kod som länkar till ett You Tube-klipp och där ger ytterligare instruktioner.



Materialet innehåller fem uppgifter som var för sig inte säger något men när de väl löst alla så kan gruppen koppla ihop dem och komma vidare i spelet. Uppgifterna är konstruerade så att de ska kunna lösas parallellt så att hela gruppen kan arbeta samtidigt utan att behöva vänta på att någon del ska bli klar. 

Uppgifterna består bla i en binär kod som ska omvandlas via ASCII-kod till klartext, en morse-signal och en krypterad text som knäcks med hjälp av frekvensanalys. Metoder för att lösa problemen har eleverna preppats med under veckan som haft temat kryptering.
Metodvalen och samarbetsförmågan varierade mycket mellan de olika grupperna och vissa behövde mer stöd än andra. En del grupper vågade inte lita på oss lärare eftersom vi kunde ingå i Spectre...

När gruppen lyckats lösa alla delar förstår de att de ska kontakta en person i ITG6 per mail och när de gjort det så får de svar innehållande övervakningsbilder på misstänkt person och instruktionen: desarmera bomben.
Bilderna leder dem till en "bomb" med programvara för desarmering. Nu gäller det bara att klura ut svaret på sista frågan innan klockan tickat klart...

 

Utfallet av spelet blev bättre än väntat. Elevernas tålamod var imponerande stort och de visade stor vilja att lösa uppgiften. Spel som detta är alltid svårt att tidsplanera och nyckeln i detta fall var den kommunikation som de var tvungna att ha med ITG6. Det möjliggjorde för spelledaren att styra tiden då grupperna kom till "bomben". Tidigare på skolan har vi haft ett antal liknande spel (bla CSI Örebro) som har kvävt mycket personal och stort engagemang under pågående spel och det har krävs gediget förarbete för att koordinera allt. Detta spel var betydligt mer lätthanterat och det förbereddes och sköttes i princip helt av två personer som dessutom kunde ha lektioner under dagen.

Stort tack till Sami Kaplan som var initiativtagare och huvudutvecklare av konceptet.

Elever som desarmerar "bomben"



4 kommentarer:

  1. Coolt! En del av din beskrivning låter som grekiska för mig men helt klart imponeras jag av detta. Inser att jag själv behöver lära mig en del för att kunna delta i eller planera ett liknande spel (metodik).

    SvaraRadera
  2. Det är bara att köra, Magnus!! Själva innehållet i detta fall är ju ämnesspecifikt så jag har full förståelse för din känsla av okunskap. Hitta ett område som du tror att eleverna går igång på, hitta på en story och sätt igång. Det är ett bra tips att börja i liten skala med elever som du känner dig trygg med och gärna en liten grupp. En annan bra idé är att få med sig kollegorna.

    SvaraRadera
  3. Låter enklare än när vi testade Geocaching under hösten...

    SvaraRadera
  4. Jasså? Strulade det? Crypto Wars var förvånande enkelt att leda under genomförandet. Är det bara väl förberett så sköter det sig nästan själv.

    SvaraRadera