Ur programmet för konferensen "Bättre skola" |
Numera är jag inte förstalärare utan rektor och bedriver ett kollegialt lärande i ett miniteam tillsammans med två rektorskollegor inom IT-Gymnasiet och jag har fått en bredare och djupare förståelse för både kvalitetsarbete och professionellt lärande. Jag har insett att det inte handlar om att lärare ska utvecklas utan att utvecklingen behöver sker i hela organisationen, både på individ-, grupp och organisationsnivå. Det som jag tillsammans med en rektorskollega, verksamhetschef (min chef), pedagogisk utvecklingsstrateg och utbildningsdirektör kommer att beskriva vid vår medverkan är hur vi arbetar, och kanske ännu mer vill arbeta, med kvalitetsutveckling genom kollegiala lärande. För mig och oss handlar kvalitetsarbete inte om att leta fel utan om att hitta bättre sätt att bedriva skola på och jag tänker vara både tålmodig och ivrig!
Slutligen vill jag dela med mig av Lydia Folkes kortfattade analys:
Ett utvecklingsområde är en gemensam förståelse av vad systematiskt kvalitetsarbete är. Dvs mer än rektors sommarsemesterförströelse i kvalitetsrapportskrivande...
Läs mer om IT-Gymnasiets kvalitetsarbete på http://kollegialt.ntitg.se/ och följ oss gärna även på Facebooksidan Kollegialt lärande.
Om du vill få en snabb översikt i Helen Timperleys forskning rekommenderar jag Ola Henningssons sammanfattande film Lärares professionella lärande och utveckling
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar