lördag 27 april 2013

Auskultationer

På min skola är kollegiala auskultationer en självklarhet och det trodde jag var på alla skolor men jag har noterat att så inte är fallet och jag tänkte i all enkelhet slå ett slag för denna fantastiska form av kompetensutveckling.

Jag har hört exempel på skolor som tar auskultationerna på stort allvar och bildar en grupp på skolan som tar hand om dem genom att först ha träffar inför lektionsbesöken och sedan följer upp med samtal efteråt, tar fram utvecklingsområden och kör en ny omgång. Detta kräver en hel del tid och stor arbetsinsats som jag inte är helt säker på betalar sig. Vi kör en enklare variant och gör upp ett schema inom arbetslaget för vem som ska besöka vem. Det primära syftet är att hjälpa varandra lärare emellan men det finns även andra vinster såsom att man får inblick i varandras ämnen/kurser och att man får möjlighet att se hur eleverna agerar i klassrummet ur ett annat perspektiv än som undervisande lärare.
 
Vid själva auskultationen så har vi ett dokument (finns att ladda ner här) med ett antal punkter som stöd. Detta är inte några obligatoriska saker som vi måste granska utan är just ett stöd. Detta dokument kompletteras med frågor ur vår lokala arbetsplan. Just nu ligger stort fokus på det formativa förhållningssättet och då är det just det som vi försöker titta lite extra på.

Efter lektionen så sitter vi ner tillsammans och diskuterar lektionen. Det är önskvärt att detta samtal sker så snabbt efter lektionen som möjligt. 

Med denna enkla beskrivning vill jag uppmuntra till kollegiala auskultationer. Insteget är lågt och stor utvecklingspotential finns. Börjar man i enkelt form så betalar sig arbetstiden garanterat!

3 kommentarer:

  1. Hej Simon!

    Nu ska vi återuppta auskultationerna även här hos oss, toppen att du bloggade om det så jag blev påmind om att det inte är så avancerat. Tack även för att du visade mallen, skönt för vissa med lite extra stöd! :)

    SvaraRadera
  2. Härligt med auskultationer och kul att kunna bidra på ett hörn. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Tack för pdf:en :)

    SvaraRadera