Det är en väldigt intressant och givande resa som kollegiet gått igenom sedan augusti. Jag har under mina snart 10 år som lärare aldrig varit med om att pedagogiska frågor fått så stort och tydligt utrymme. Visst har vi alltid pratat pedagogik men det nya är att vi utmanas i våra föreställningar och personligt valda teorier och det går inte att ducka för frågorna. De framgångsfaktorer som jag har identifierat för denna utveckling är:
- Tydligt fokus från huvudmannen
- Organisatoriska förutsättningar för arbetet (schemalagd tid)
- Tydlighet från rektor
- Förstelärare som faciliterar processen
För oss har förstelärarformen varit en viktig del i att lyfta professionsutvecklingen och jag är stolt, tacksam, stimulerad och utmanad av att vara en av de första med denna titel. Om man ser uppdraget främst som ett lönetillägg och en kompensation för låg lön så har man missuppfattat reformen grovt och inte förstått vad karriär innebär. Reformen innebär, enligt mig, en möjlighet att genomföra seriös och organiserad skolutveckling som leder till bättre resultat.
Roligt att höra att du har så positiva erfarenheter av reformen! :)
SvaraRaderaNu ser jag fram mot nästa steg då vi kommer att tillsätta fler förstelärare och därmed få ökade möjligheter till utveckling.
SvaraRadera