Den 22 maj var John Hattie och James Nottingham i Örebro och föreläste. En av de saker som fastnade var Hatties jämförelse med repellering. Om man inför ett sådant skarpt läge får frågan om man kan göra den knop som ska fästa repet i selen och vara det som ens liv hänger på då man kliver ut över bergskanten så kommer man att erkänna att man inte har förstått.
I skolan kommer tyvärr ofta elever undan genom att vara tysta och inte erkänna att de inte har förstått tills det ställs på sin spets och det är dags för de summativa betygen. Jag försöker varje år att skapa denna känsla så tidigt som möjligt men det är en svår balansgång då jag hela tiden vill vara uppmuntrande, positiv och visa en tilltro till elevernas förmåga att lära sig och utvecklas. Troligtvis underskattar jag ärligheten och överdriver de uppmuntrande orden vilket får konsekvensen att eleverna blir passiva och tänker att det löser sig på något sätt.
Jag önskar att jag hade en quickfix på detta krux men jag nöjer mig tillsvidare med att lova mig själv att:
- Synliggöra lärandet i klassrummet mer bla genom kamratrespons och entrence tickets (som exit tickets fast i början av lektionen)
- Vara tydligare med kunskapskraven
- Aktivera eleverna mer som ägare av sin lärprocess genom att lägga tid och fokus på den feed-back som de får av mig och andra
Läxan till er blir att påminna mig om denna text i november.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar