torsdag 19 september 2013

Banala men effektiva 1:1-tips

Jag har arbetat som lärare med 1:1-lösningar sedan 2005 och nu och då återkommer vi på skolan till diskussionen om hur vi ska få eleverna att göra rätt saker med datorerna. Alternativ som beslagtagning vid missbruk, övervakningssystem, funktionsspärrar och avstängning av internetaccess har stötts och blötts men aldrig riktigt landat någonstans. Några är för, några emot. Det finns massor av dimensioner av denna fråga som jag inte går in på nu och i väntan på den perfekta lösningen så ger jag er här mina tre bästa tips:
  1. Rör dig mycket i klassrummet. Även om inte ser skärmen så märks det på elevernas beteende när de gör "fel" saker. Håller du ofta presentationer - skaffa en fjärrkontroll så kan du röra dig fritt under tiden.
  2. När du inte rör dig, placera dig så att du ser så många skärmar som möjligt. Sämst är ofta längst fram i klassrummet.
  3. Om du inte ser elevernas skärmar så kan du ofta läsa av grannens reaktion. Det är inte så ofta som någon kollar på kompisens skärm storögt och fnissar åt lektionsanteckningar.
Som jag har skrivit om tidigare så är inte det viktiga vad man gör utan hur och varför (Inte vad utan hur och varför). Genomförandet är viktigare än tekniken. Det handlar kort och gott om ledarskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar